Stichting Rotterdam

Nieuw

  • 9 uur geleden
  • essay
  • Ron van den Hout
Zingeving

Jezus verbindt het joodse volk en de Kerk

Jezus was een jood: dat besef dringt steeds meer en vaker door tot christenen. De joodse rabbijn Mark Kinzer, zelf een volgeling van Jezus, pleit ervoor om Messiaanse joden een plaats te geven in de Kerk. 

Het is inmiddels wel geaccepteerd dat Jezus een joodse achtergrond heeft en behoort tot het joodse volk. Dit besef is misschien nog niet bij iedereen even goed doorgedrongen, maar het denkproces gaat door.  

  • 10 uur geleden
  • essay
  • Dave Ensberg
Column

Laat de kinderen toch buitenspelen!

Dat de coronacrisis moet worden bestreden staat buiten kijf, maar met dat doel de speeltuinen sluiten, is het paard achter de wagen spannen. Juist in coronatijd worden kinderen immers dikker, en ongelukkiger.

Mijn mond viel open van verbazing toen ik afgelopen december een bericht uit Leiden ontving: ‘De burgemeester sluit de 15 speeltuinen!’ Ik kon het niet geloven en ging op zoek naar een nieuwsbericht.

  • 1 dag geleden
  • essay
  • Maarten Muijser
Samenleving

Microkrediet: goed voor vrouwen én hun gezin

Internationale Vrouwendag op 8 maart staat in het teken van ‘invloed met impact’. Die impact heeft microkrediet ook omdat vrouwen daarmee de mogelijkheid krijgen zélf uit de armoede te komen.

Armoede in Afrika, Azië en Latijns-Amerika treft vooral vrouwen. Zij hebben minder kans gehad om onderwijs te volgen en hebben vaak geen eigendommen zoals een huis of een stuk land, wat als onderpand kan dienen om een lening aan te vragen. En dat terwijl uit onderzoeken blijkt dat vrouwen hun verdiende geld eerder uitgeven aan hun gezin, gezonde voeding en aan onderwijs voor hun kinderen. Dat zijn belangrijke investeringen om armoede voor toekomstige generaties te bestrijden.

  • 1 dag geleden
  • column
  • Adriaan Kegel
Column

Bijspijkeronderwijs is een denkfout

Ik voel me schuldig, want ik ben ondankbaar. De regering heeft mijn sector 8,5 miljard euro cadeau gedaan. Achteneenhalf miljard! Voor het onderwijs! En toch ben ik er niet blij mee.

Ik had er hoge verwachtingen van: het Nationaal Programma Onderwijs. De titel suggereerde een grootse visie. Ik hoopte dat de coronacrisis een aanleiding zou kunnen zijn om het systeem eens onder de loep te nemen. Misschien konden we stoppen met spreken over ‘achterstanden’. Misschien konden we eens stilstaan bij de grotere vraag wat onderwijs eigenlijk zou moeten zijn. Misschien zou het afrekenen op resultaten wat worden losgelaten.

Volg Het Goede Leven

Nieuwsbrief

Elke week de belangrijkste verhalen in uw mailbox

Lees meer