Wat kunnen we doen?

Was het coronavirus een maand geleden nog een ver-van-ons-bed-show, nu beheerst het ons dagelijks leven. Maar we staan niet machteloos.

Hayarpi Tamrazjan
Afbeelding bij 'Wat kunnen we doen?'

Scholen en universiteiten zijn dicht. Veel mensen werken thuis en demente ouderen krijgen geen bezoek meer. Geen vluchten meer naar het buitenland, en volle ziekenhuizen. We kunnen zo ontzettend veel niet. Maar wat kunnen we wel?

We hebben dit al vaak genoeg gehoord: je hoort afstand te bewaren en te letten op je hygiëne. Een tijdje terug las ik een verzoek van zorgverleners dat veel indruk op mij maakte: ‘Wij blijven werken voor jou, blijf jij thuis voor ons?’. 

We kunnen zo ontzettend veel niet in deze tijd. Maar wat kunnen we wel?

Toch blijven vooral veel jonge mensen niet thuis. Besmet raken is voor deze groep minder beangstigend, omdat er relatief weinig slachtoffers vallen onder jongeren en de symptomen vaak mild zijn. We dienen echter stil te staan bij het feit dat wij dan twee of drie anderen kunnen besmetten die er aan kunnen overlijden. Het is daarom goed om voorzichtig en daarmee solidair te zijn met elkaar.  

We kunnen ook op een andere manier solidair zijn. We kunnen boodschappen doen voor ouderen, op de kinderen van zorgverleners passen en vooral niet hamsteren. 

Gelukkig zijn er de laatste tijd mooie initiatieven ontstaan. Zo passen studenten op de kinderen en schenken restaurants veel aan ziekenhuizen en voedselbanken. Ook nemen andere ziekenhuizen uit het noorden van het land patiënten uit het zuiden over. 

We kunnen ook op een andere manier solidair zijn. We kunnen boodschappen doen voor ouderen, op de kinderen van zorgverleners passen en vooral niet hamsteren

Het is indrukwekkend om die saamhorigheid te zien. Nu het aantal besmettingen en doden exponentieel stijgt, is het meer dan ooit nodig om er voor elkaar te zijn.

Wereldwijd wordt er in verschillende kerken, vaak online, stilgestaan en gebeden voor de wereld. Wij kunnen dat ook individueel doen. Het gebed is een krachtig wapen. Want Hij alleen verlost de wereld van angst en ziekte. Dit gebed heb ik geschreven voor ons allen, voor de wereld:

Het gebed is een krachtig wapen. Want Hij alleen verlost de wereld van angst en ziekte

'Here, wij bidden U voor allen die ziek zijn, voor hen die lijden. Vader, wij bidden U voor allen die eenzaam zijn, voor hen die bang zijn. Machtige, wij bidden U voor allen die werken, voor hen die zorgen. God, wij bidden U, bewaar ons, bescherm ons. Wees een burcht voor de kwetsbaren. Genees en herstel de wereld die lijdt, die zucht en kreunt. Verlicht en verwarm waar het donker en koud is. Heer, wij bidden U, bewaar ons in Jezus naam. Amen.'


Hayarpi Tamrazyan studeert econometrie in Tilburg. Ze werd geboren in Armenië en kwam in 2010 in Nederland met haar ouders, broertje en zusje. Begin 2019 kregen zij en haar gezinsleden een verblijfsvergunning

Deel dit artikel