Duurzaamheid

  • 11 maanden geleden
  • essay
  • Margreet Fros
  • Wij willen wel geld geven, maar niet dat het besteed wordt aan foute zaken als wapenhandel of kinderarbeid. Foto: ANP
Duurzaamheid

Samen investeren voor vrede, solidariteit en positieve ontwikkeling

Mensen willen graag weten waar hun gedoneerde geld naartoe gaat. Gelukkig is daar steeds vaker informatie over te vinden.

Veel Nederlanders zijn kritisch als het gaat over aanbieders van duurzame financiële producten, net als over goede doelen. Men vraagt zich af hoe die organisaties werken en waar het geld precies heen gaat. Zeker als gevraagd wordt om eraan te doneren of in te investeren. Terecht natuurlijk. Want u wilt zeker weten dat uw geld goed terecht komt.

Er zeker van willen zijn waar je geld naartoe gaat, is geen nieuwe gedachte. Toen in de late jaren zestig van de vorige eeuw een groep jonge kerkleden zocht naar een alternatieve, duurzame investeringsmogelijkheid voor het geld van hun kerken, bestond het begrip ‘impactbeleggen’ nog helemaal niet. 

Deze politiek betrokken mensen wilden vooral uitsluiten dat hun geld dat op de bank stond meebetaalde aan wapens voor de Vietnamoorlog of het Apartheidsregime in Zuid-Afrika. Zij wilden dat hun geld juist zou werken vóór vrede, solidariteit en positieve ontwikkeling. Die thema’s zijn anno 2020 actueler dan ooit.

Er zeker van willen zijn waar je geld naartoe gaat, is geen nieuwe gedachte

Zo ontstond het idee voor het oprichten van een oecumenische coöperatie, die kerken en gerelateerde organisaties een alternatief kanaal bood om hun geld in te investeren. Het doel: het stimuleren van sociale gelijkheid door krediet te bieden aan ondernemingen die daar normaal niet voor in aanmerking komen.

Boodschap overdragen

Het concept van sociaal investeren vond steun bij kerkleden door heel Europa. Om het te promoten en geld op te halen werden in diverse landen speciale verenigingen opgericht. Vrijwilligers vertelden binnen hun kerken over deze innovatieve manier van ontwikkelingssamenwerking, met een grote groei van investeringen als resultaat. 

Mond-tot-mond-reclame is nog steeds een zeer effectieve manier om een boodschap te verspreiden. Wanneer een vriend of familielid enthousiast is over een product of dienst, zijn we eerder geneigd om daarin mee te gaan dan als een vreemde ons erover vertelt. We hebben dan de mogelijkheid om het hele verhaal te horen, vragen te stellen en zo een betrouwbaar beeld te krijgen van de organisatie, het doel en de impact. 

Betrouwbaarheid

Wat nu als u graag mee wilt doen met een duurzaam initiatief, maar u kent niemand die er iets over kan vertellen? Ook dan is het niet moeilijk om erachter te komen of een investering betrouwbaar is. 

Wanneer een vriend of familielied enthousiast is over een product of dienst, zijn we eerder geneigd om daarin mee te gaan dan als een vreemde ons erover vertelt

Een organisatie waar sociale impact de voornaamste doelstelling is, zal transparant zijn over waar het geld heen gaat en wat de resultaten zijn. Het is dus belangrijk om die informatie te vinden en om vragen te stellen als iets onduidelijk is. Het kan helpen om te lezen over de ervaringen van anderen. 

Onafhankelijke externe bronnen kunnen ook bijdragen aan de benodigde informatie. De Eerlijke Geldwijzer bijvoorbeeld, zet jaarlijks op een rij hoe financiële instellingen, zoals banken en verzekeraars, scoren op het gebied van klimaatverandering, mensenrechten en dierenwelzijn. Dat zijn onderwerpen waar gelukkig steeds meer aandacht voor is, want elke klant wil dat zijn of haar geld in elk geval niet naar foute zaken gaat, zoals wapens, kinderarbeid of milieuvervuilende praktijken. 

Financiële instellingen maken gelukkig veel vooruitgang op duurzaamheidsgebied, mede aangewakkerd door de toenemende bewustwording van de consument. Duurzaamheid is ook voor hen hét thema waarmee ze zich profileren. 

De vooruitgang op investeringsgebied gaat overigens vooral over zaken als mensenrechten en wapens, maar bijvoorbeeld veel banken hebben nog niet voldoende beleid op het gebied van vrouwenrechten en de positie van vrouwen. Terwijl investeren in gelijke kansen voor mannen en vrouwen toch een bijzonder actueel thema is.

Veel banken hebben nog niet voldoende beleid op het gebied van vrouwenrechten en de positie van vrouwen

Eerlijk investeren gaat dus niet alleen over investeren in kolencentrales of het vermijden van kinderarbeid, maar gaat vooral om de keuze waarin u wél investeert. Waar zou u voor kiezen om echt een verschil te maken in de wereld?

Duurzaamheid is voor veel banken een belangrijk thema. Zij investeren daarom ook in windparken, zoals in Windpark Westermeerwind bij Urk. Foto ANP

Gemeenschappelijke impact

Voor organisaties die vanuit hun missie eerlijk investeren met als doel de allergrootste sociale impact, zijn biologische landbouw en duurzame energie van nature focusgebieden. 

Waar de financiering bedoeld is om de levensomstandigheden te verbeteren van mensen in kansarme posities, is streven naar gendergelijkheid en fairtrade-praktijken zonneklaar. En voor wie op zoek is naar een plek waar je zeker weet dat je geld ten goede van mens en wereld wordt geïnvesteerd, is de keuze méér dan evident.

Inmiddels investeert Oikocredit, zoals de oecumenische coöperatie tegenwoordig heet, in meer dan zestig landen wereldwijd en worden meer dan 37 miljoen mensen met krediet geholpen om een beter leven op te bouwen. Ook zijn niet meer alleen kerken en kerkleden betrokken, maar doen alleen in Nederland al bijna 14.000 beleggende particulieren en organisaties mee.

Margreet Fros is manager marketing & communicatie bij Oikocredit Nederland