
Liever moedig dan ‘slim’ luchtvaartbeleid
De uitspraak van de Raad van State dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) niet voldoet aan de Europese natuurwetgeving, werd door minister Van Nieuwenhuizen afgedaan als een nieuwe hobbel op weg naar opening van Lelystad Airport. Ze blijft alles op alles zetten om de eerste vliegtuigen daar op 1 april 2020 te laten landen en opstijgen.
Er is een crisisstaf samengesteld die met ,,iets slims” moet komen om de weg te effenen. Er liggen naast de streep door de PAS ook nog wat andere obstakels; de EU moet nog oordelen over het voornemen om Lelystad alleen een overloopplek te laten zijn voor toeristische vluchten van en naar Schiphol. Mogelijk beslist Brussel dat dat strijdig is met het principe van vrije mededinging en moet Nederland ook nieuwe spelers op de markt toelaten. Daarnaast wordt er gesteggeld over hoe Nederland omgaat met de Europese richtlijn voor milieurapportage (mer) - mogelijk besluit de EU dat Nederland een nieuw Luchtvaartbesluit moet nemen.
Op de ministeriële burelen lijkt uitsluitend nagedacht te worden over hoe dit getackeld kan worden. Een grondige bezinning op relevantie en noodzaak van het doel zelf blijft achterwege. Dat vliegveld in de polder ligt daar nu eenmaal klaar te wezen; tijd voor exploitatie!Maar ook hier geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Een dit voorjaar uitgelekt EU-rapport toonde aan dat belasting op vliegtickets en kerosine een prima alternatief zou zijn. Het aantal passagiers daalt, en dus het aantal vliegbewegingen. Weliswaar met banenverlies en winstdaling in de luchtvaartsector tot gevolg, maar ook met véél extra belastinginkomsten.
Het netto effect op werkgelegenheid en economie is daardoor nihil, aldus het rapport. De grote winst is de fikse reductie van vervuiling en geluidoverlast.
Een groeistop en beter nog daling van het aantal vluchten is onvermijdelijk omde Klimaatdoelstellingen te halen, concludeerde luchtvaartexpert Paul Peeters anderhalf jaar geleden. Vanmoedig overheidsbeleid op dit vlak is nog niets te zien, al is de politieke consensus over Lelystad Airport aan het slinken. In afwachting van de komende debatten in de Kamer is er maar één die snel en effectief kan handelen en dat is de vakantie- en congresganger: die kan besluiten de komende jaren iets minder vanzelfsprekend de volgende vlucht te boeken. hoofdredactie@frieschdagblad.nl