Recycle-Sinterklaas

Meer dan 300 miljoen euro wordt er in december uitgegeven aan cadeautjes. Een prachtig alternatief is speelgoed ruilen. 
Met december in aantocht maakt een groot gedeelte van Nederland zich op voor de feestdagen. De Sint is al in het land en als de Goedheiligman ons net zo goed gezind is als vorig jaar geeft hij per huishouden gemiddeld zo’n 300 euro uit. Een stevig bedrag waaruit toch ook blijkt dat de economie op volle toeren draait. En waar bij de meeste mensen, groot en klein, het hart vol verwachting klopt, is december vaak ook een aanslag op de portemonnee.

Veel gezinnen worstelen er mee: hoe ga je op een financieel verstandige manier met de feestdagen om? Bij het Nibud adviseren we vooral om van tevoren afspraken te maken over de belangrijkste zaken: over het budget, over hoe vaak je je schoen mag zetten en om vooral in hoofd te houden dat uiteindelijk de sfeer meer blijft hangen dan de cadeaus. Zo houd je in de storm van reclames en wellicht overenthousiaste kinderen nog beetje controle over wat er daadwerkelijk uit gaat.

Ruilen

Maar we zien meer ontwikkelingen, die niet primair ingegeven zijn vanuit de behoefte om grip op je financiën te houden. Daarbij valt vooral op hoe populair het ruilen van speelgoed is geworden. Er worden dit jaar op meer dan honderd plekken een Recyle Sint-avonden georganiseerd. Ook bij ons thuis vertrok het Peppa Big-huis al voor Sinterklaas naar de jongere neefjes. Het is een reactie op het breder gevoeld ongenoegen over speelgoed en andere zaken die door tijd heen worden verzameld zonder dat ze echt langdurig worden gebruikt.

Het mes snijdt aan meer kanten. Het georganiseerd ruilen biedt aan mensen met een smallere beurs de mogelijkheid om met iets meer weg te kunnen lopen dan ze aanleveren. Aan de andere kant kunnen mensen met iets te veel spullen er zonder schuldgevoel van af. En hoewel de verwachte marktwaarde van meer één miljoen euro nog in het niet valt bij de meer dan 340 miljoen euro die er in 2018 aan online-aankopen werden gedaan, is de symbolische waarde niet te onderschatten.

Het ruilen met de feestdagen biedt een concreet handelingsperspectief in een tijd waarin overvloed en onbehagen hand in hand gaan. En juist in een maand waar bezinning op wat er werkelijk toe doet nogal eens ondergesneeuwd raakt door de stress van het organiseren van cadeautjes en festiviteiten, kan dat helemaal geen kwaad.

Arjan Vliegenthart is directeur van het Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting.

Het Goede Leven Word abonnee van Het Goede Leven

  • Onbeperkt toegang
  • Gratis deelname 1 evenement
  • Wekelijkse nieuwsbrief