Wanneer ben je een goede leider?

Goed leidinggeven is van groot belang voor een bedrijf. De financiën zijn daarbij niet sturend.
Aukje Kuypers: ,,visie hebben op welk type mensen je wilt in je bedrijf, dát is leiderschap."
Aukje Kuypers: ,,visie hebben op welk type mensen je wilt in je bedrijf, dát is leiderschap."
Leiderschap, wat is dat eigenlijk? En wanneer ben je dan een goede leider? Ga je voor omzet, of voor de ontwikkeling van je mensen? Ga je voor investeren in de toekomst, of in het nu? En ga je voor financiële balans of voor sociale balans? Het zijn vragen die ‘de leiders’ van vandaag zichzelf stellen. Ook ik, als algemeen directeur van ons familiebedrijf. 

Als je als bedrijf niet investeert in maatschappelijke vraagstukken - noem het duurzaamheid - dan ben je over tien jaar niet meer relevant. Je richten op meer onderwerpen dan alleen op de financiële kant maakt je bedrijf innovatiever, maatschappelijk relevanter én je hebt sociale impact. Maar dat kan niet zonder gedreven medewerkers. Mensen die de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen, die klaar zijn voor de vraag áchter de vraag van opdrachtgevers, die kunnen meedenken en niet alleen maar uitvoeren. Daarom: visie hebben op welk type mensen je wilt in je bedrijf, dát is leiderschap. 

Ik zie het zo: de euro’s die je verdient, dat is een resultante. Daar stuur je niet op. Het is juist de kunst te sturen op kennis, samenwerking en kwaliteit. Waar wij voorheen werkten aan een gebouw of aan een installatie, realiseren we nu een droom. Een gezamenlijke ambitie met onze opdrachtgevers. 

Generaties

Bij Kuijpers zijn we ons van doeners aan het ontwikkelen naar ‘meedenkers én doeners’. We willen bijdragen aan een energieneutrale en een gezonde omgeving om in te werken, leren, leven en beleven. Nu en in de toekomst. Daarom denken wij in generaties, niet aan het komend kwartaal of het komend halfjaar. We denken bij elke fundamentele ontwikkeling, bij elke opdracht, goed na over wat de impact is voor volgende generaties. Dit alles vraagt natuurlijk om mensen die dat kunnen: vooruitdenken, samenwerken, tot het uiterste willen gaan, doorvragen en dan pas plannen maken en uitvoeren. 

Kies je een koers, dan kies je ook voor een bepaald type mensen in je bedrijf. Mensen die flexibel zijn, die nieuwe structuren kunnen creëren en die willen gaan voor een duurzame toekomst. Mensen die impact willen hebben. En vooral ook mensen die zichzelf willen blijven ontwikkelen. Bij Kuijpers hebben we er een aantal jaar geleden heel duidelijk voor gekozen om te investeren in onze mensen. Zij krijgen alle ruimte om zichzelf te ontwikkelen én om nog beter te worden in wat ze al doen. We faciliteren ze met trainingen die vakinhoudelijk zijn, maar ook in persoonlijke ontwikkeling. 

Een collega met een psychologische achtergrond kijkt met onze mensen naar verhoudingen en leert ze niet meteen in technische oplossingen te schieten, maar ook te kijken naar de vraag achter de vraag. Of om open te staan voor mensen met andere meningen en belangen: ‘oké, jij wilt dat, hoe kunnen we tot elkaar komen en het beste in elkaar naar boven halen?’ 

Privé

Sommige projectleiders gaan met frisse tegenzin zo’n training in, maar geven na afloop aan dat hun werk echt positief veranderd is en dat het ook privé zijn vruchten afwerpt. Het is misschien oorspronkelijk niet ons vak, wél onze toegevoegde waarde. Zo kunnen wij nog meer betekenen voor onze opdrachtgevers en werken we samen aan energieneutrale en gezonde installaties.

Deze manier van leidinggeven, en de (investerings)keuzes die we maken, is op zijn minst ‘typisch’ te noemen. Gewaagd zelfs, misschien? Natuurlijk zie je ook op financieel vlak kansen voorbij komen, dat is ondernemers eigen. Maar voor nu ligt de focus op de ontwikkeling van onze mensen. We kiezen niet de gemakkelijkste weg, nee. Maar geef je je mensen de ruimte om zich te ontwikkelen, dan ontwikkel je ook je bedrijf en je klanten. 

Anders werken, ontwikkeling, gaan voor toekomstbestendig ondernemen: dat vraagt wat. Het vraagt andersdenkenden. Het vraagt diversiteit. Niet alleen technici die hun vak goed verstaan, maar letterlijk mensen die de wereld anders zien. Die onbevangen kijken en komen met andere oplossingen voor de vraagstukken van de toekomst. Ik geloof daarom in het naar binnen halen van die ‘andersdenkers’; mensen met een andere culturele of inhoudelijke achtergrond, jong, oud, vrouw, man. Want andersdenkers zijn nodig om te innoveren. En daar ga ik het de volgende keer over hebben.  

Aukje Kuypers is algemeen directeur van familiebedrijf Kuijpers, dat technische installaties ontwerpt, bouwt en onderhoudt in gebouwen en industrie. Ze is Zakenvrouw van het Jaar 2018 en Bouwvrouw van het Jaar 2019. 

Het Goede Leven Word abonnee van Het Goede Leven

  • Onbeperkt toegang
  • Gratis deelname 1 evenement
  • Wekelijkse nieuwsbrief