Help! Ik krijg aandacht

Op bedevaart zagen we waar het gewoonlijk aan schort in de gezondheidszorg: tijd voor aandacht.
Foto voor artikel 'Help! Ik krijg aandacht'
De gezondheidszorg moet efficiënter en goedkoper. Handelingen van thuiszorgmedewerkers zijn afgemeten tijdsinvesteringen. Verzorgenden en verpleegkundigen mogen niet buiten het boekje van de indicaties werken. Geen nagels vijlen tijdens het polsverband wisselen! - ook al heeft de patiënt, met vingers die door ziekte totaal ingevouwen zijn, daar enorm last van. Tijd is geld.

De gevolgen van deze manier van denken en werken merk ik jaarlijks in oktober tijdens een bedevaart naar Banneux in België. In deze plaats in de Waalse Ardennen bij Luik heeft het jonge meisje Mariëtte Beco acht keer een verschijning van Maria gehad. Het was 1933 en volop crisis. In die donkere jaren waarin armoede groot was, klonk een troostende boodschap. Sindsdien is er een heiligdom gewijd aan de ‘Maagd der Armen’. Jaarlijks trekken duizenden gelovigen erheen voor gebed, stilte, bezinning en natuurlijk – het zijn katholieken – gezelligheid! De omstandigheden van deze bedevaart zijn eenvoudig, maar adequaat. Deelnemers zijn voor het overgrote deel ouderen en gehandicapten. Voor de noodzakelijke zorg gaan verpleegkundigen, verzorgenden, artsen en brancardiers mee. Een pastoraal team zorgt voor de geestelijke verzorging.

De vrijwilligers zetten zich graag een aantal dagen in voor de gasten, zowel beroepsmatig als persoonlijk. Wat er in de dagelijkse contacten gebeurt, is bijzonder. De gasten – wij hebben het niet over ‘patiënten’ – zijn regelmatig zeer verbaasd. Zij weten als geen ander hoe de zorg gewoonlijk wordt verleend. Velen krijgen dagelijks thuiszorg en komen regelmatig in een ziekenhuis. Tijdens de bedevaart steken ze hun verbazing niet onder stoelen of banken: ,,Moet je niet naar de volgende patiënt!? Je moet je tijd niet verkletsen bij mij!” 

Andersom zijn onze vrijwilligers juist blij dat ze eens níet worden gehinderd door strakke tijdsprotocollen. Ze kunnen professionele zorg combineren met echte persoonlijke aandacht. Ze antwoorden dus dat ze met liefde nog wel even blijven omdat ze het fijn vinden dit te kunnen doen. Een bedevaart betekent voor hen hard werken op de manier die ze graag willen.

De gasten lijken de persoonlijke aandacht ontwend. Zo’n bedevaart gun je toch iedereen! Het zou mooi zijn als ook eenvoudige bedevaarten financieel ondersteund zouden worden door zorgverzekeraars. Slechts enkele zorgverzekeraars geven een vergoeding voor reizen naar Lourdes, maar Banneux valt buiten de prijzen. Toch jammer dat zo’n groot werk van barmhartigheid weinig gezien en gewaardeerd wordt! Tijd voor een stevig gesprek met André Rouvoet, voorman van Zorgverzekeraars Nederland. 

Ad van der Helm is priester van het bisdom Rotterdam en docent kerkelijk recht aan de KU Leuven.

Het Goede Leven Word abonnee van Het Goede Leven

  • Onbeperkt toegang
  • Gratis deelname 1 evenement
  • Wekelijkse nieuwsbrief